lördag, november 29, 2008

Sommardäck på vinter(slask)väg

Det här med fel däck på bilen under färd till närmaste däck-firma, jo, hmmm.... det var en spännande upplevelse.
Efter intensivt snöande så slog det om till intensivt regnande, och det i kombination med avsaknad av snöröjning, så blev det ca 2 dm sörja över vägen.

Jag kom INGENSTANS.
Bara jag tänkte tanken att lägga foten på gaspedalen började jag glida i sidled närmre diket.
Hittade nån lågväxel som jag petade i, i panik! Kröp fram i 0-5 km/h och ångrade bittert mitt val av dag för däckbyte....

Men, kom efter ett (ganska långt) tag ut till stora vägen där det var farbar väg, eller, ja, nåja... jag kom fram ialla fall.

Och, jag kan väl säga att nya vinterdäck var inte en dag för tidigt.
Två av däcken var tillverkade 1996, bilen är från år 2000..... Har dom satt på 4 år gamla däck på en ny bil eller vad?
Dom andra två däcken var från -00....

Inga kommentarer: